Fra den egyptiske dødeboken

Dødebokene ble fra og med det 18. dynasti produsert i stort antall av skrivere som tilhørte templene; og i tekstene kunne den som hadde kjøpt tekstene føres inn. Bøkene hjalp eieren i tilværelsen i underverdenen, for den fulgte ham i graven.

De følgende tekstutdrag er oversatt fra dansk. Tekstene er trykt på dansk i Gads religionshistoriske leksikon (København 1998)

Ushabti

UshabtiFormular for å la en ushabti [en figur som fulgte med i graven] gjøre en manns arbeid i Underverdenen […] O dennes [NN] ushabti. Når jeg blir kalt opp og talt opp for å gjøre hvilkensomhelst arbeid som skal utføres i Underverdenen, da skal det pålegges deg den ubehagelige gjerning [som blir] en mann [til del ved utøvelsen av] hans plikt. Du skal til enhver telles opp i mitt sted for å gjøre arbeide på marken, for å risle over elvebreddene, for å frakte gjødning [?]sand fra østbredden til vestbredden. “Her er jeg” skal du si der.

Formular for å forhindre at NNs hjerte vender mot ham i nekropolis […] Min mors hjerte! [gjentas], min skikkelses hjerte! Reis deg ikke mot meg som vitne. Vend deg ikke mot meg hos dommerne. Tyng ikke ned mot meg i vektvokterens nærvær. Du er min ka, som er i min kropp, skaperguden Khnmum, som får mine lemmer til å trives.

Den døde skulle ha ren samvittighet foran dommeren. Derfor måtte de døde ofte avlegge regnskap om han ikke hadde gjort følgende ugjerninger:

Jeg har avverget synd fra deg og har ikke syndet mot menneskene. Jeg har ikke slaktet offerkveg. Jeg har ikke løyet på rettferdighetens sted. Jeg kjenner intet ondt og gjør ingenting slett. Jeg har ikke latt noen slaver arbeide mer enn det jeg selv har gjort. Jeg har ikke tatt den fattiges eiendeler. Jeg har ikke gjort noe guden avskyr. Jeg har ikke talt ondt om en arbeider for hans foresatte. Jeg har ikke latt noen sulte. Jeg har ikke fått noen til å gråte. Jeg har ikke slått ihjel og har ikke befalt noen om å slå ihjel, og jeg har ikke latt noen lide smerte. Jeg har ikke tatt fra ofrene i templene og har ikke ødelagt gudenes offerbrød og ikke røvet de dødes kaker. Jeg har ikke tatt noen kvinne ved vold og har ikke bedrevet hor i noen av bygudenes templer. […]

Dokumentar du kan se på fritida

Leave a Reply

