Primærkilder knyttet til hekseprosessene I: Kanonisk rett

På 1100-tallet inkluderte munken Gratian denne teksten i sitt Decretum, som dannet et av grunnlagene for kanonisk lov – loven til den katolske kirke. Denne delen av teksten ble kjent etter at heksejakt begynte på 1400-tallet. Da ser det ut til at det støttet en skeptisk posisjon angående virkeligheten til mange heksetro, spesielt hekser som reiser med Diana til det som senere ble kjent som heksesabbaten.

Biskoper og deres embetsmenn må arbeide med all sin styrke for grundig å fjerne den skadelige kunsten trolldom og ondskap oppfunnet av Djevelen fra sine prestegjeld, og hvis de finner en mann eller kvinne tilhenger av denne ondskapen for å kaste dem ut av vanære fra deres prestegjeld. For apostelen sier: “En mann thait er en kjetter etter den første og andre formaningen unngå.” De som holdes fanget av Djevelen, som forlater sin skaper og søker hjelp fra Djevelen. Og derfor må Den hellige kirke renses for denne skadedyren. Det er heller ikke til å utelate at noen onde kvinner, pervertert av Djevelen, forført av illusjoner og fantasmer av demoner, tror og bekjenner seg selv i nattetimer for å ri på visse dyr sammen med Diana, hedningenes gudinne, og en utallig mengde kvinner, og i stillheten om nattens mulm og mørke å gå gjennom store rom på jorden, og adlyde hennes bud som hennes elskerinne, og å bli innkalt til hennes tjeneste på visse netter. ..presten i hele deres kirker bør forkynne med all insistering for folket at de kan vite at dette på alle måter er usant og at slike fantasmer påtvinges vantros sinn og ikke av den guddommelige, men av den ondartede ånden. Således forvandler Satan selv, som forvandler seg selv til en lysets engel, når han har fanget sinnet til en elendig kvinne og har underlagt henne seg selv ved utroskap og utroskap, umiddelbart forvandler seg til arter og likheter til forskjellige personer og lurer sinnet som han holder fanget og stiller ut ting, glade eller morgenfriske, og personer, kjente eller ukjente, leder det på lumske veier, og mens ånden alene tåler dette, tror det troløse sinn at disse tingene ikke skjer i ånden, men i kroppen.

Leave a comment